Ekonomi

Türkiye’de kartlı ödemeler 2022’de büyümeye devam etti

Garanti BBVA Ödeme Sistemleri (GÖSAŞ), Bankalararası Kart Merkezi (BKM) ve MasterCard verileri üzerinden gerçekleştirdiği “Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” araştırmasının sonuçlarını açıkladı.

GÖSAŞ tarafından hazırlanan “Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” başlıklı çalışma, Türkiye’de banka ve kredi kartı sahipliği oranı, kartlı harcamalardaki eğilim ve gelişim, e-ticaret hacmindeki artış, demografik dağılım gibi alanlara ışık tutuyor. kart kullanımının.

Araştırmaya göre 2022 sonu itibarıyla Türkiye’de banka hesabı olan 15 yaş üstü kişilerin oranı artıyor. Bir önceki yıl yüzde 82 olan bu oran, 2022’de yüzde 86’ya ulaşırken, Avrupa’da ortalama yüzde 97 seviyesinde bulunuyor.

Finansal sisteme katılımın artmasıyla birlikte banka ve kredi kartı sahipliği her yıl artmakta, nakit kullanımı azalmakta ve kartlı ödeme alışkanlıkları güçlenmektedir. Türkiye’de kartlı ödemelerin toplam hanehalkı harcamaları içindeki payı 2021’de yüzde 40 iken, 2022’de yüzde 42’ye ulaştı. Türkiye ortalaması yüzde 42 olan Avrupa ortalaması olan yüzde 44’e her geçen gün yaklaşıyor. Gelişmiş ülkelerde yüzde 80’lere varan kartlı ödeme oranının, Türkiye’nin nakitten uzaklaşarak Avrupa’yı yakalaması ve ardından gelişmiş ülkeler düzeyine gelmesiyle yakın gelecekte artması bekleniyor.

2022 yılında 340 milyon kart için 3,7 trilyon TL harcandı.

“Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2022” araştırması, Türkiye’deki toplam banka ve kredi kartı sayısının 2022 yılsonu prestijiyle yüzde 17 artarak 340 milyona (99 milyon kredi kartı, 241 milyon banka kartı) çıktığını gösteriyor. Kartlarla yapılan alışveriş harcamalarının 3 trilyon 708 milyar TL’ye ulaştığı, bu hacim içinde kredi kartlarıyla yapılan harcamaların 2 trilyon 954 milyar TL olduğu görülüyor. Bu toplam harcama rakamı da 2021 yılına göre yüzde 116’lık bir artışı temsil ediyor.

2022 yılında kredi kartları ile yapılan harcamaların yüzde 75,4’ünün nakit, yüzde 24,6’sının ise taksitle yapıldığı görülüyor. Kredi kartları ile yapılan e-ticaret harcamalarında bir önceki yıla göre daha fazla taksit yapılması dikkat çekiyor. Taksitli alışverişlerde e-ticaretin payı 2021’de yüzde 44,5 iken bu oran 2022’de yüzde 50,2’ye yükseldi.

Pandeminin etkileri sona ererken harcama eğilimleri değişiyor

Geçen yıl kredi kartlarının en çok kullanıldığı kategori yüzde 19 ile marketler ve alışveriş merkezleri oldu. Özellikle salgın sonrası konutların dışına çıkma eğilimi AVM harcamalarını artırdı. Bunu yüzde 9 ile akaryakıt kategorisi ve yüzde 8 ile elektronik kategorisi izledi.

Öte yandan kartlı harcamalarda en fazla artış, salgın sonrası seyahat etme eğilimindeki artışla birlikte yüzde 229’luk oranla havayolu sektöründe gerçekleşti. Bunu yüzde 184 artışla havayollarını, yüzde 157 artışla yiyecek ve içecekleri izledi. Salgın sonrası daha çok seyahat etmek, alışveriş merkezlerinde harcama yapmak gibi dışarıdaki faaliyetler için yapılan harcamaların artması dikkat çekiyor. Kart harcamalarında en düşük artış yüzde 45 ile telekomünikasyonda görüldü.

“Türkiye’de Kartla Ödemeler 2022” araştırması, özellikle salgın döneminde gündeme gelen kartla temassız ödeme alışkanlığının giderek güçlendiğini ortaya koyuyor. Buna göre 2021’de 2,5 milyar olan temassız işlem sayısı, 1 yılda yüzde 58 artarak 2022 sonunda yaklaşık 4 milyara ulaştı. Öte yandan kartlarla yapılan yüz yüze işlemlerde temassız işlemlerin payı 2022’de ortalama yüzde 57’ye ulaştı.

E-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki artış oranı düşüyor

Araştırmaya göre Türkiye’de e-ticaret segmenti büyümeye devam ederken toplam harcamalardaki artış hızı düşüyor. 2022 yılında e-ticaret sektöründeki harcama hacmi 860 milyar TL’ye ulaştı ve bu rakamın toplam kartlı harcamalar içindeki yükü yüzde 29,1’e yükseldi. Salgın dönemi dahil zaman dilimine baktığımızda 2018’de yüzde 17,4 olan e-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki oranının, 2021’de yaklaşık 10 puan artışla yüzde 27,6’ya ulaştığı görülüyor. .

Pandemi sonrası döneme bakıldığında, e-ticaret harcamalarının toplam harcamalar içindeki artış eğilimi, 2021’den 2022’ye 1,5 puan daha yavaş bir artış kaydetti. Salgının sona ermesiyle birlikte AVM harcamaları gibi fiziki lokasyon bazlı harcamalardaki artış, e-ticaret harcamalarındaki artış hızının düşmesinin öne çıkan sebepleri arasında gösteriliyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu